مشاوره رایگان و برنامه ریزی کنکور

مشاوره رایگان و برنامه ریزی کنکور توسط استاد شکری مشاور تحصیلی

مشاوره رایگان و برنامه ریزی کنکور

مشاوره رایگان و برنامه ریزی کنکور توسط استاد شکری مشاور تحصیلی

طبقه بندی موضوعی

۵ مطلب در اسفند ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سلام ، بسیاری از دانش آموزان در ارتباط با حل مسئله به مشکل بر میخورند. بگونه ای که زمانی یک داوطلب کنکوری و یا دانش آموز ، به یک مسئله ی ریاضی و یا فیزیک و یا شیمی و یا مسائل ژنتیک  برمیخورد ، نمیداند به چه شکلی باید مسئله را حل کند ، یا در حل مسئله به مشکل بر میخورد. نمیداند از کجا باید شروع کند ، بعد از این مراحل شما یاد میگیرید به چه شکلی مسائل را حل کنید و این آموزش میتواند تأثیر زیادی در بهبود روند حل مسئله ی شما بگذارد.

 

 

دانلود فایل صوتی

 

 

راستی! میتونی برای دریافت آخرین فایل های صوتی و مطالبی که در سایت قرار میگیرد وارد کانال تلگرام ما بشی!

 

 

[aparat id="hyPpR"]

 

 

 


روش های صحیح حل مسئله

 

درست فهمیدن صورت سوال

بسیاری از دانش آموزان زمانی که شروع به حل مسئله میکنند صورت سوال رو به درستی مطالعه نمیکنند . بعد از اینکه صورت سوال درست خوانده نشد ، از راه حل های اشتباه استفاده میکنند و یا گاهی اوقات قید های منفی موجود در صورت سوال رو مشاهده نمیکنند . همین امر باعث پاسخ غلط میشود.

در ارتباط با حل این مسئله پیشنهاد من این است که حتمأ قبل از آزمون ، در منزل هنگامی که دارید تست میزنید تست ها را تیپ بندی کنید. تیپ بندی کردن به این معنا هستش که زمانیکه شما یک سوال با یک راه حل جدید مشاهده میکنید ،

 

 

 

اون سوال رو برای خودتون مارک دار کنید . دفعات بعدی میدانید که بر فرض مثال چند مدل سوال از سقوط آزاد میتواند طرح شود. و زمانیکه به اون سوال برخورد میکنید ، میتوانید با شبیه سازی کردن مسیر حل سوال به جواب نهایی برسید.

روش دوم در سرجلسه اتفاق می افتد و هم در منزل به این شکل که شما در منزل و یا در آزمون حتمأ زیر پارامتر ها خط کشیده و اون پارامتر ها را در ارتباط با روش حل سوال مد نظر قرار بگیرید. این موضوع باعث میشود ذهن شما منظم تر شود و شما بتوانید به آسانی مسیر حل سوال را پیش بگیرید.

روش سوم : از خودتون سوال بپرسید که در این سوال چه چیز هایی به ما داده و چه چیز هایی میخواد ؟  گاهی اوقات داده های مسئله از حد معمول بیشتر هستش و  دانش آموز مسیر حل رو پیدا نمیکنه ولی با این سوال شما به راحتی میتوانی مسیر حل سوال را پیدا کرده و به جواب برسید.

 

 

 

 

شناخت مسیر حل سوال

چگونه مسائل ریاضی را حل کنیم؟

 

 

این موضوع نیز یکی از مشکلات دانش آموزان میباشد. به این صورت که ، دانش آموز سوال را به خوبی متوجه شده ولی نمیداند از کدوم راه حل مسیر رو طی بکنه تا به جواب نهایی دست پیدا بکنه. برای حل این مشکل از روش های زیر میتوانید مسیر را حل کنید.

تمرین زیاد

زمانیکه شما تمرین زیاد انحام دهید مشکلاتان در ارتباط با حل مسئله برطرف خواهد شد و دستتون روی سوالات گرم میشه . زمانیکه شما تمرین و تست زیاد در منزل حل میکنید با سوال های متنوعی برخورد میکنید و حل کردن این سوالات توانایی حل مسئله ی شما رو بالا میبره. این موضوع رو بسیار جدی بگیرید.

تیپ بندی کردن سوالات

در روش تیپ بندی کردن علاوه بر مشاهده سوالات مختلف ، روش حل مسئله رو هم متوجه میشید و شما میتوانید با تیپ بندی کردن سوالات و روش های حل مسائل به این تسلط برسید.

حل سوال تشریحی

در صورتی که دانش آموز در یک درس بسیار ضعیف هستش و واقعأ از پس تست های سراسری و تألیفی بر نمیاد پیشنهاد من به این دانش آموز حل سوال تشریخی هستش. زمانیکه شما مثال های تشریحی حل میکنید ذهنتان باز میشود و توانایی خلاقیت در حل مسئله را بدست میاورید. علاوه بر این شما میتوانید ایتدای کار رو با سوال های تشریحی کتاب درسی شروع کنید و زمانیکه موضوع اون فصل رو متوجه شدید پس از آن به سراغ تست های سراسری بروید و خودتون متوجه خواهید شد که چقدر به شما میتواند کمک کند.

حل سوالات ساده و استفاده از منابع ساده

زمانیکه دانش آموز در یک درسی مانند ریاضی مشکل زیادی دارد من پیشنهاد نمیکنم با منبع سنگینی کار بکنه که نتونه از پس تست هاش بر بیاد پیشنهاد من این هستش که به صورت پله ای سطح کتاب ها را بالا ببرد. این موضوع میتواند بسیار کمک کننده باشد. و در صورتی که منبع دانش آموز مناسب هستش ، زمانیکه سوال رو میخواد حل بکنه در ابتدا از تست های آسون مانند تست های سراسری دهه 80 و یا سنجش های دهه 80 استفاده بکنه و بعد از حل اینگونه سوالات به سراغ تست های سنگین بره.

 

استفاده از روش دبیر

زمانیکه دانش آموز به کلاسی میرود که در آن کلاس دبیر با یک متد خاص تدریس میکند ، دانش آموز به دلیل اینکه روش حل مسئله ی دبیر با روش حل مسئله ی کتاب کمک آموزشی تفاوت دارد ،  دانش آموز یا از جلو رفتن با دبیر و یا بیشتر اوقات از رفتن به سراغ حل تست صرف نظر میکند.این موضوع باعث میشود که دانش آموز محدود به درسنامه و تست های دبیر میشود. و همین امر باعث کم تست زدن دانش آموز و در نتیجه کمتر مسلط شدن روی اون درس خاص میشود.

در صورتی که روش دبیر متفاوت با روش حل سوالات در پاسخنامه ی کتاب هستش ، از تست زدن غافل نشوید و روش های دبیر را با سوالات کتاب تست خود شبیه سازی کنید و شروع به حل سوالات کنید. و در صورتی که به مشکلی بر خورد از دبیر مربوطه سوال کند.

 

دست به قلم شوید.

دست به قلم شدن

بسیاری از دانش آموزان زمانیکه شروع به خواندن درس ریاضی میکنند ، روش خواندن آنها مانند روش مطالعه ی درس معارف و یا ادبیات میباشد به این صورت که بدون نوشتن حتی یک کلمه بر روی کاغذ سعی در یادگیری این قسمت ها دارند که روش بسیار غلطی میباشد. حتمأ دانش آموز باید دست به قلم بشود و باید زمانیکه  در حال مطالعه ی یک مبحث میباشد ، چرک نویس سیاه کند و تنها در این صورت هست که به نتیجه ی لازم میرسد. با این روش هم سرعت حل مسئله ی بالایی پیدا خواهد کرد و هم تسلط دانش آموز بر روی این قسمت ها افزایش پیدا خواهد کرد.

 

درسنامه به دسنامه جلو برید

یک اشتباه رایج در بین دانش آموزان و داوطلبان کنکور این میباشد که ، هنگام مطالعه ی یک قسمت از فیزیک و یا ریاضی در ابتدا شروع به خواندن چندین درسنامه میکنند و پس از خواندن چندین درسنامه به سراغ تست میروند . زمانیکه به سراغ تست میروند میبینند که هیچی یادشون نیست و باز به درسنامه برمیگردند و آن را مرور میکنند. این روش علاوه بر کند کردن ذهن باعث میشود که اتلاف زمان بالایی را دانش آموز داشته باشد و نتواند به سرعت پیش برود. حتمأ باید زمانیکه شما یک درسنامه ی مختصر را میخوانید ، پس از آن به سراغ حل سوال بروید . در این صورت هستش که مطلب در ذهن شما نقش میبندد و شما میتوانید به راحتی مطالب را فرا بگیرید... این موضوع را حتمأ جدی بگیرید.

 

اطلاعات خواسته شده را قسمت بندی کنید.

زمانیکه که در صورت سوال چندین پارامتر از دانش آموز خواسته میشه ، دانش آموز مسیر حل سوال رو از دست میده و نمیدونه از کجا باید شروع بکنه. همین امر باعث میشه که نتونه به اون شکل که مورد نظرش هستش پیش بره. بسیار مهم میباشد که برای رفع این مشکل ، سوال را قسمت به قسمت و پارامتر به پارامتر حل کنید.

 

تبدیل زبان فارسی به زبان مسئله

گاهی اوقت در تست ها مشاهده میشود که اطلاعات و داده ها به شکل فارسی بیان شده است. مثلأ در فصل احتمال میبینیم که اغلب سوالات به شکل فارسی مطرح شده اند. همین امر باعث میشود تا دانش آموز نتواند مسیر حل سوال را به خوبی تشخیص دهد. پیشنهاد میشود که حتمأ سعی کنید اطلاعاتی که به فارسی بیان شده اند را تا حد ممکن به زبان ریاضی تبدیل کنیم تا بتوانیم به راحتی مسیر حل سوال را پیدا کنیم.

 

بازبینی کردن روند حل مسئله

البته این موضوع را باید در یک فایل صوتی دیگر به شما آموزش دهم ولی اگر بخوام به طور اختصار به شما توضیح دهم .

 

ادامه ی توضیحات در فایل صوتی!!

 

 

جهت مشاوره و برنامه ریزی کنکور به صورت تلفنی (تک جلسه ۴۵ دقیقه ای/ماهیانه)

با استاد شکری به شماره تماس ۰۹۳۵۹۳۷۸۰۱۹ پیامک دهید.

موفقیت تصادفی نیست و نیازمند برنامه ریزی است.

سوالاتتون را در زیر این پست و در بخش دیدگاه ها مطرح کنید



از وبسایت اصلی ما دیدن کنید


  • هادی شکری
  • ۰
  • ۰

یکی از مهمترین دوران های دانش آموزان نحوه ی جمع بندی و دوره و مرور دانش آموزان در دوران نوروز و به طور کلی جمع بندی دروس در دوران نوروز میباشد. دوران نوروز از نظر اهمیت از جایگاه ویژه ای برخوردار هستش. در واقع دوران نوروز رو میشه سکویی برای دانش آموزان در نظر گرفت. چگونه مطالعه کردن در دوران نوروز و چگونه دورس را در نوروز بخوانیم که حداکثر بازدهی را داشته باشیم یکی از مهمترین نکات در این موقع از سال میباشد. در این فایل صوتی به بررسی نحوه ی دوره و مرور دروس در نوروز میپردازیم.

برای دانلود فایل صوتی میتوانید از طریق لینک زیر این کار را انجام دهید.

دانلود


چگونه مطالب را در نوروز جمع بندی کنیم؟

در دوران نوروز ما با دو دسته از دانش آموزان و داوطلبان مواجه هستیم. دسته اول دسته ای هستند که سعی میکنند از این دوران به عنوان سکوی پرش استفاده کنند ولی این دوران رو همه ی کاری که باید انجام بدن در مسیر کنکور نمیدونن . و دسته ی دوم دسته ای که از دوران نوروز بتی درست میکنند که به این افراد به این شکل القا میشود که اگر این دوران رو از دست بدیم در کنکور نتیجه نمیگیریم و دیگر هیچ جای جبرانی نیست.

دسته ی دوم باید به این موضوع دقت داشته باشند که در صورتی که چند روز اولیه ی نوروز بر وفق مراد پیش نرفت نا امید نشوند و نخواهند انگیزه ی خودشون رو از دست بدن و تصور کنن که اگر این دوران رو استفاده نکنیم دیگه کاریش نمیشه کرد.

نکته ی دوم در ارتباط با این دوران فارغ التحصیلان عزیز میباشند. فارغ التحصیل ها از همین الان به این موضوع دقت زیادی بکنند که برای این دسته از داوطلبان کنکور سراسری هر روز عید میباشد. هر روز همان زمانی رو در اختیار دارند که قبل از این دوران در اختیار داشتند. پس از همین امروز سعی کنند به خوبی از قبل از عید و بعد از عید استفاده ی لازم رو ببرند تا در نهایت بتوانند نتیجه ی لازم رو کسب کنند.

اما دانش آموزانی که به مدرسه میروند شرایط متفاوتی دارند. این افراد باید از این دوران به نحو عالی استفاده ی لازم را ببرند و دوران نوروز را سکوی پرشی برای رسیدن به موفقیت در کنکور در نظر بگیرند.

جمع بندی دوران نوروز

اما اگر بخوایم وارد اصل ماجرا بشیم باید خدمتتون عرض کنم که دوران نوروز از نظر نحوه ی جمع بندی دانش آموزان متفاوت میباشد. به این صورت که دانش آموزانی که ضعیف و متوسط و قوی میباشند باید برنامه ای متفاوت دریافت کنند و به هیج عنوان برنامه ای جامع به این سه دسته از داوطلبان نمیشه داد. اما ما دانش آموزان را به سه دستاپه تقسیم میکنیم که در ادامه توضیح میدم.

تیپ ۱ : دانش آموزان ضعیف

این دسته از داوطلبان کسانی هستند که ممکن هستش تا الان کار خاصی برای کنکور انجام ندادند. یا اینکه مطالبی را جسته گریخته مطالعه کردند ولی به نحو احسنت نبوده . این دسته باید به این موضوع توجه کنند که در دوران نوروز به فکر تمام کردن دروس نباشند.

این دسته از داوطلبان باید در دوران نوروز بر روی مطالبی که قبلأ خوانده اند تمرکز ویژه ای داشته باشند و این مطالبی که شاید مطالعه ی مناسبی را نداشتند را خوب و کامل بخوانند و بعد از مطالعه ی کامل این قسمت ها به سراغ قسمت های جدید بروند. اولویت آنها در دوران نوروز بر روی مطالب خوانده شده باشد.

نکته ای که این دسته از داوطلبان پیشنهاد میکنم رعایت کنند برای فصولی که کامل مطالعه کردند روش های صحیح دوره و مرور را به کار بگیرند و حتمأ فایل صوتی روش صحیح تست زنی را دانلود کنند.

تیپ ۲ : دانش آموزان متوسط

این دسته از داوطلبان کسانی هستند که به هر دلیلی با برنامه های آزمون پیش رفتند ولی نتیجه ی مناسبی کسب نکردند. معمولأ زمانی که با این دسته از داوطلبان صحبت میکنیم همگی از یک مشکل مشترک ناراحت هستند و آن هم این هستش که میگویند آقای شکری من هر چقدر برای آزمون مطالعه میکنم ولی نتیجه ی خوبی کسب نمیکنم. زمانیکه بر روی جزئیات دقیق میشویم میبینیم که این افراد معمولأ در قسمت های مختلف دوره و مرور و یا روش صحیح تست زنی و یا مدیریت آزمون مشکل دارند. و همین امر باعث میشود که نتیجه ی لازم را نگیرند .

برای این افراد پیشنهاد میکنم قبل از شروع به مطالعه ی دقیق و اصولی برای دوران نوروز ، یک آزمون جامع از خودشون بگیرند . این آزمون جامع میتواند در تایم غیر استاندارد باشد و در این آزمون شما فقط قرار است سطح خودتون رو بسنجید.

پس از گرفتن آزمون ، و بدست آوردن درصد هایی ، جدولی را درست میکنیم که در آن سوالات صحیح ، سوالاتی که صحیح بوده ولی شک دار پاسخ دادید ، سوالاتی که به اشتباهی پاسخ دادید ، سوالاتی که قبلأ اون فصل رو مطالعه داشتید ولی نتونستید جواب بدید و در نهایت سوالاتی که اون فصل رو قبلأ مطالعه ای نداشتید مشخص میکنید. پس از انجام این کار ، شما به سراغ فصولی میروید که در آن شما سوالات را درست پاسخ دادید ولی شک دار بوده یا اینکه آن فصل را مطالعه کردید ولی نتوانستید اون سوال رو پاسخ بدید.در واقع ابتدا مطالب قبلی را تثبیت میکنیم و پس از آن به سراغ مطالب جدید میرویم.

بعد از انجام این مراحل ، به سراغ مطالع میروید و پس از مطالعه ی این فصول به مدت سه روز ، یک آزمون جامع دیگر میزنید.

آزمون های دوم به بعد ویژگی های خاصی دارد .

چگونه در نوروز مطالب رو مرور کنیم؟

اولین ویژگی و مهمترین آن این میباشد که شما زمانیکه آزمون جامع میزنید مطالب قبلی را دوره میکنید و همین امر بسیار میتواند کمک کننده در دوره و مرور باشد. یعنی زمانیکه شما یک آزمون میزنید میتوانید با آن آزمون فصلی را ممکن است هفته ی گذشته مطالعه کرده بودید را دوره کنید و با آن در ارتباط باشید. و فراموشی را کاهش میدهد.

دومین ویژگی چک کردن خودمون در فواصل زمانی کوتاه میباشد. یعنی زمانیکه شما یک مطلبی را میخوانید با آزمون جامع میتوانید متوجه شوید که ایا این مطلب را به خوبی یاد گرفتید یا خیر؟

در صورتی که دیدی سه روز خوندی و بعد از سه روز آزمون جامع دادید و نتوانستید به سوال مربوط به آن فصل پاسخ بدید ، در صورتی که اون اشتباه مربوط به محاسبات و بی دقتی بود میتونی از اون فصل رد بشی و سراغ فصول بعدی برید ولی اگر نتوانستید سوال رو پاسخ بدی و دلیل آن مربوط به راه حل بود ، باید اون فصل رو دوباره مطالعه کنید.

تیپ ۳: دانش آموزانی که قوی هستند

این دسته از داوطلبان کسانی هستند که پتانسیل تموم کردن مطالب رو دارا هستند و میتوانند حجم زیادی را مطالعه کنند پیشنهاد میکنم ، این دسته از داوطلبان خودشون رو به آزمون های آزمایشی محدود نکنند و بعد از زدن آزمون های دوره ای سه روزه از حود ، حجم های زیادی را مطالعه کنند و از روش جمع بندی هرمی استفاده کنند که در ادامه توضیح میدم.

در ارتباط با این داوطلبان پیشنهاد میشود که اینها تا حدودی در دوران نوروز تنوع درسی خودشون رو پایین بیارند و دروس را به صورت بقچه ای جمع بندی کنند . و حین انجام این جمع بندی به این نکته نیز توجه داشته باشند که حل تست ترکیبی از فصول مختلف نیز باید زده شود. یعنی زمانیکه قرار است یک زنجیره مطالعه بشه ، خودشون رو محدود به یک کتاب سال دوم نکنن و اگر مطالب اضافی در پایه های مختف وجود دارد آنها را نیز مطالعه کنند.

این دسته از داوطلبان با روش بازیابی اطلاعات میتوانند جمع بندی مناسبی را انجام دهند.

در ارتباط با این داوطلبان من به طور کامل در فایل صوتی که در وبسایت قرار گرفته توضیحات لازم رو دادم و کسانی که تمایل دارند میتوانند این فایل رو برای دریافت اطلاعات تکمیلی تر دانلود و استفاده کنند.



میتوانید ادامه مطلب را از وبسایت اصلی مشاهده کنید

  • هادی شکری
  • ۰
  • ۰

فایل صوتی انگیزشی 6 اسفند ، یکی از فایل های انگیزشی بسیار مؤثر در زمینه ی موفقیت در کنکور میباشد .امیدوارم با گوش کردن به این فایل جرقه ی لازم برای بهتر شدن برای شما اتفاق بیفته و به بهترین ها دست پیدا کنید.




دانلود



متن انگیزشی


به نظرتون راه افتادن و به سوی شانس قدم برداشتن بهتر هستش یا اینکه بی حرکت باشیم و منتظر شانس بشینیم؟ منتظر این بشینیم که آیا هدف رو به ما میدن یا نه؟ ولی دوست خوبم ، برای رسیدن به هر هدفی باید بهایی رو بپردازی. باید بتونی سختی های راه رو تحمل کنی. حتی اگر این راه تا حدودی شانسی باشه. ولی اینو مطمئن باش اگر تلاش کنی میرسی. تو به عنوان مدیر اداره کننده ی زندگی و جسم و روح و سرنوشت خودت دوتا راه جلو روی خودت داری : یا میتونی تصمیم بگیری و دست به عمل بزنی بدون اینکه به انتها فکر کنی.. فقط بدون ترمز بری به سمت هدف و یا اینکه دست روی دست بزاری و منتظر زمان بشینی تا تصمیمان و عملکرد بقیه سرنوشت ما رو رقم بزنه.

کدومو انتخاب میکنی؟

آیا جسارت اینو داری که تصمیم بگیری یک بار برای همیشه تمامی فکر و خیالا رو کنار بزاری؟

میتونی بدون توقف تا نقطه ی انتهایی برای هدفت بری جلو... به فکر نتیجه نباشی و سعی کنی تو این مدت باقیمونده بهترین خودتو رقم بزنی؟

اینو یادت باشه که اگر فکر میکنی که در عمل کردن و در خط بودن ، زحمت و سختی و خطر هستش ، پس اینو بدون که داری کاملأ اشتباه میکنی و زحمت و دردسر و مشقت و دلهره و دشواری های یک جا نشستن و دست روی دست گذاشتن ، خیلی خیلی عذاب آور تر هستش. چقدر شده که بخاطر عملکرد ضعیفت خودتو سرزنش کردی؟ چقدر شده که داشتی با خودت کلنجار میرفتی که بخوای از فردا عالی باشی؟ چرا پس اون روز نیومد؟ چرا همش توی گذشته موندی؟ این مهمه که شروع کنی و مطمئن باش آرامشی که در شروع قوی بدست میاری باعث میشه تا انتها عالی پیش بری.

اگر خودت الان تصمیم نگیری که به راه بیفتی و حرکت کنی برای رسیدن به اهدافت ، اینو یادت باشه که هیچوقت نمیتونی از این حالت نا امیدی و افسردگی بیرون بیای. پس بلند شو و شروع کن!

دلت میخواد از این کائنات به این بزرگی چقدر سهم داشته باشی؟ هممون بهترین ها رو میخوایم ولی واسه رسیدن به بهترین ها باید بهترین بشیم.. دقت کن چی میگم "باید بهترین بشیم" نه اینکه از قبل بهترین میبودیم تا به اون خواستمون برسیم. از الان انقدر روز ها رو نشمر. انقدر درگیر حاشیه ها نشو.


ادامه مطلب و برای ورود به وبسایت اصلی و دانلود فایل های صوتی بیشتر از این قسمت میتوانید اقدام کنید

  • هادی شکری
  • ۰
  • ۰

سلام، اصول و نحوه ی مطالعه ادبیات در کنکور به عنوان مهمترین درس گروه های آزمایشی در دروس عمومی بسیار مهم میباشد. امروز در ارتباط با نحوه ی مطالعه ی این درس توضیحاتی را خدمت شما ارائه میکنیم .نحوه ی مطالعه ادبیات بسیار برای کنکور مهم مبیاشد . و روش درست مطالعه درس ادبیات میتواند موجب موفقیت ما در این درس بشود. امروز سعی داریم نکاتی درباره ی نحوه ی مطالعه ی ادبیات خدمت شما ارائه کنیم ، تا بتوانید با این روش ها در این درس نیز رشد داشته باشید.

فایل صوتی نحوه ی مطالعه ی ادبیات در دو قسمت را از طریق زیر میتوانید دانلود کنید

قسمت اول:

دانلود

قسمت دوم :

دانلود


درس ادبیات متأسفانه در کنکور سراسری به عنوان مهمترین درس عمومی شرایط خوبی ندارد.به طوری که حدود ۳۰۰ هزار نفر در زیر گروه تجربی در کنکور ساتل ۱۳۹۴ درس ادبیات را زیر ۲۰% زدند. هر تست ادبیات معادل ۴ % میباشد و این ۲۰ % به معنی زدن ۴ تست در کنکور میباشد.

در کنکور سراسری حدود ۳۵ هزار نفر درس ادبیات را بالاتر از ۴۰% زدند و حدود ۴۲۰ هزار نفر درس ادبیات را در کنکور سراسری درس ادبیات را پایین تر از ۴۰% سوالات را پاسخ دادند. یعنی بالا زدن درس ادبیات به معنای قرار گیری شما در بین ۷% دانش آموزان میباشد.

در کنکور سال ۹۵ درس ادبیات بصورت مبحثی سه تست از لغات ، دو تست املاء ، سه تست تاریخ ادبیات ، آرایه سه تست ، زبان فارسی ۵ تست و قرابت معنایی هم ۹ تست سهم داشتند.بیشترین درصد دروس مربوط به قرابت معنایی محسوب میشد با ۳۲ % که میتواند مقدار قابل توجهی باشد.

چگونه ادبیات را خوب جواب دهیم؟

چرا نمیتوانیم در ادبیات درصد بالایی کسب کنیم؟

خیلی از دانش آموزانی که در درس ادبیات نتیجه نمیگیرند عملأ مشاهده میشود که در این درس منابع و کلاس کنکور های لازم را رفتند ولی متأسفانه نتیجه ی دلخواه خودشون رو نگرفتند… اصلا به این شکل نیست…پس درصد بالا زدن در کنکور منوط و وابسته به کلاس و آزمون و لوح فشرده نیست…

نتیجه گرفتن  در کنکور به برنامه ریزی صحیح در تمامی جنبه ها میباشد… اینطور نیست که اگر با برنامه درس نخوانیم و فقط بر روی جمع کردن مباحث تمرکز کنیم میتونیم نتیجه بگیریم… اصلا به این شکل نیست.باید بر روی دوره و مرور مباحث و درست خواندن دروس تمرکز جدی داشته باشیم.

اصول مطالعه درس ادبیات برای کنکور

مبحثی بخوانید

در درس ادبیات بر این موضوع توجه لازم را بکنید که باید این درس را به صورت مبحثی خوانده شود . یعنی املاء و قرابت و تاریخ ادبیات و… به صورت جداگانه خوانده شود. بر فرض مثال اگر آزمون قرار هست که ادبیات را ۱۰ درس از شما امتحان بگیرد ، شما این درس ها را به صورت موضوعی مطالعه کنید . یعنی در ابتدا بیایید و لغات را بخوانید و در مرحله ی بعد تاریخ ادبیات و … خوانده شود.

درس ادبیات را روز های آخر آزمون نخوانید

این موضوع را من در فایل صوتی اصول برنامه ریزی کنکور توضیح دادم که بسیاری از دانش آموزان به این شکل درس میخوانند که می آیند در هفته ی اول اختصاصی مطالعه میکنند و در هفته ی دوم دروس عمومی را مطالعه میکنند که این روشی اشتباه میباشد. دانش آموزان باید به این موضوع دقت داشته باشند که ممکن هستش اگر در هفته ی دوم عمومی ها را مطالعه کنید میتوانید درصد قابل قبولی را کسب کنند. ولی نکته ی مهم این موضوع میباشد که زمانی یک دانش آموز ادبیات یا هر درس دیگر مانند عربی را هفته ی دوم مطالعه میکنند ، ممکن هست در اون آزمون آزمایشی خاص نتیجه ی قابل قبولی کسب کنند ، ولی زمانی که چند روز بعد از آزمون از اون قسمت از دانش آموز سوال میپرسیم ، میبینیم که دانش آموز تسلط کاملی بر روی قسمت های مختلف اون درس ندارد.

دانش آموزان عزیز باید به این نکته توجه داشته باشند که برای رفع این مشکل حتمأ به فایل صوتی چگونه دوره و مرور انجام دهیم مراجعه کنند و نکات گفته شده در اون قسمت را برای دوره و مرور دروس در هفته های مختلف آزمون ها استفاده کنند.

کار های خرد را در برنامه ی خود بگنجانید

منظور از کار های خرد قسمت هایی میباشد که شاید فهم آنها نیاز به تمرکز بالایی نداشته باشد. مانند تاریخ ادبیات یا لغات ادبیات یا زبان انگلیسی میتواند در تایم های زمانی کوتاه انجام شود ، مثلأ شما میتوانید زمانیکه تلویزیون تماشا میکنید از این مدل کارها در کنار تماشای تلویزیون انجام دهید. یا مثلأ شما میتوانید زمانیکه در زنگ های تفریح در مدرسه هستید ، مقداری تاریخ ادبیات را مطالعه کنید. این کارها به مرور زمان اثر خود را خواهند گذاشت و شما خواهید دید که شما بدون گذاشتن زمان زیاد میتوانید قسمت های زیادی از این دروس را مطالعه کنید که این بسیار میتواند برای شما مفید باشد و در زمان شما صرفه جویی کند.

قسمت های دشوار ابتدای سال خوانده شود.

بسیاری از دانش آموزان زمانیکه برای کنکور شروع به مطالعه میکنند، درس ادبیات را از قسمت های ساده ای مانند تاریخ ادبیات ، املاء و لغات شروع میکنند و به این موضوع توجه نمیکنند که این قسمت ها جزو فرار ترین قسمت های ادبیات میباشد و زمانی که این قسمت ها را ابتدای کار مطالعه میکنند ، کاملأ واضح است که اینگونه مطالب به سرعت از حافظه پاک میشود و یا اینکه درصد اندکی از آن باقی می ماند.سعی بکنیم قسمت های مفهومی را ابتدای سال مطالعه کنیم و قسمت های حفظی و فرار این قسمت را انتهای سال… ویا اگر آزمون آزمایشی شرکت میکنید و امکان این انجام این کار برای شما مقدور نیست ، قسمت های دشوار را ترجیح میدم ابتدای برنامه ی آزمون مطالعه کنید و قسمت های حفظی تر را روزهای پایانی آزمون ، و با انجام این کار قطعأ شاهد افزایش درصد در این درس خواهید بود. پیشنهاد میکنم برای از بین بردن این فراموشی روش صحیح حل تست را مطالعه و فایل صوتی آن را دانلود کنید.

برای تحلیل تست ها در منزل وقت بزارید

بسیاری از دانش آموزان زمانیکه شروع به تست زدن در درس ادبیات میکنند ، زمانیکه به یک تست اشتباه پاسخ میدهند نهایت کاری که انجام میشود ، دیدن پاسخنامه صرفأ برای فهمیدن پاسخ صحیح میباشد. اما باید ما زمانیکه یک تست را اشتباه پاسخ میدهیم ، دلیل این اشتباه را بفهمیم . به این روند هستش که ما میتوانیم نتیجه ی دلخواه در این درس حساس با ضریب ۴ در کنکور سراسری بگیریم. دانش آموزان در این درس با عجله تست نزنند و سعی کنند با تحلیل مناسب از پس هر تست بگذرند.

ادبیات در کنکور درسی روحیه بخش میباشد

درس ادبیات به عنوان اولین درس در کنکور سراسری ، از لحاظ انگیزشی بار بزرگی را حمل میکند . معمولأ دانش اموزانی که قصد دارند این درس را به عنوان اولین درس پاسخ دهند ، در صورتی که میزان پاسخگویی آنها به سوالات بالا باشد، روحیه ای کسب میکنند که این روحیه در طول آزمون آنها را کمک خواهند کرد.

نحوه ی مطالعه ی قسمت های مختتلف درس ادبیات

چگونه ادبیات بخوانیم؟

واژه نامه

در واقع مهمترین منبع واژه نامه در درس ادبیات ، لغات ستاره دار انتهای کتاب میباشد.توضیحات انتهای هر درس در ادبیات نیز قسمتی میباشد که از آنها سوالات بسیاری طرح میشود. پس این دو قسمت را جدی بگیرید.

نکته ای که در حفظ معانی مهم میباشد ، یادگیری تمامی معانی یک کلمه میباشد. زمانیکه یک لغتی را شما میخواهید حفظ کنید ، باید تمامی معانی آن را فرا بگیرید. این نکته بسیار مهم میباشد و متأسفانه در آزمون های آزمایشی زمانیکه دانش آموزان شروع به زدن تست واژه میکنند، معمولأ با این موضوع مواجه میشیم که دانش آموزان به دلیل اینکه تمامی معانی یک کلمه خاص را بلد نیست ، به تست نمیتواند پاسخ مناسبی بدهد.

املاء

برای این قسمت از درس ادبیات ، کلماتی که از لحاظ املایی شباهت زیادی به یکدیگر دارند و گاهأ ما میبینیم که دو کلمه با یک تلفظ خوانده میشود ولی با توجه به معنی جمله دانش آموز باید تصمیم بگیرد که کدام کلمه را در نظر بگیرد.

برای املاء مهمترین منبع گروه های کلمات املأ در درس زبان فارسی میباشد که دانش آموزان باید آنها را جدی بگیرند.و در کنار این قسمت ها ، باید قسمت لغات ستاره دار انتهای کتاب را خوب مسلط باشیم.

قسمت دیگر ، پاورقی ها نیز میتواند کلمه برای املاء انتخاب شود.

برای یادگیری بهتر املاء و جلوگیری از بوجود آمدن شک در بین کلمات ، پیشنهاد جدی من ، دیکته گفتن اولیا به دانش آموزان میباشد. این نکته شاید خیلی ساده بنظر بیاید ولی در ارتباط با مطالعه ی بهینه در قسمت املاء بسیار مورد توجه میباشد . زمانیکه شما این کار را انجام دادید ، در قدم بعدی آن دسته از کلماتی که اشتباه نوشتید را مارک دار کره و به عنوان خلاصه میتوانید در نوبت های بعدی مطالعه ی خودتان از آن استفاده کنید.



جهت ادامه مطلب به مقاله اصلی مراجعه کنید.

  • هادی شکری
  • ۰
  • ۰

یکی از عوامل مهم در موفقیت در کنکور داشتن مشاور کنکور مناسب میباشد. داشتن مشاور کنکور تلفنی بسیار مزایای خوبی میتواند برای دانش آموزان کنکوری که قصد دارند از مشاوره تلفنی کنکور با بنده استفاده کنند وجود دارد … و میتوانید با استفاده از مشاوره تلفنی کنکور در واقع تمامی نیاز های شما در راه کنکور را به شما آموزش دهیم.

به استناد بررسی روند مطالعاتی و حرکتی داوطلبان موفق در سال کنکور حساسیت استفاده از مشاور و راهشناس خبره بیش از دیگر ابزارها و فاکتورها تاثیر گذار خواهد بود و از اتلاف وقت و هزینه شما جلوگیری خواهد کرد.

ویژگی های مشاوره تلفنی کنکور با استاد شکری چیست؟

 

♦️برنامه ریزی شخصی و انفرادی با در نظر گرفتن سطح علمی شما ( حتی از سطح صفر ) :

یعنی اینکه مهم نیست شما چه سطح و روندی داشتید … بنده سعی میکنم در تمامی زمان هایی که با اینجانب تایم مشاوره دارید ، برنامه هایی را به شما بدهم تا بتوانید شما در مسیر درستی گام بردارید.. اینکه شما از چه زمانی را برای شروع کار با من انتخاب میکنید اهمیتی ندارد.. من سعی میکنم در تمامی مدتی که با شما کار میکنم بهترین راهکار را به شما ارائه دهم … البته این نکته بسیار مهم میباشد که کسانی که دیر تر به سوی ما می آیند قطعأ کار برای آنها سخت تر خواهد شد . و ممکن هست برنامه های سنگینی دریافت کنند.

این نکته بسیار مهعم هستش که برنامه ریزی به طور کاملأ شخصی باشد… اینکه یک شخصی یک برنامه را به صورت اسلاید پاورپوینت در قالب برنامه به تمامی دانش آموزان خودش میده کار درستی نیست. و این به دلیل این هستش که زمانی که شما برنامه ریزی کلی دریافت میکنید به دو مشکل برمیخورید.

  1. اون برنامه مطابق با سطح علمی شما نیست.
  2. در صورتی که از برنامه عقب بیفتید انعطاف معمولأ ندارد.

 

 

♦️ارائه برنامه با فاصله ی ٣ روز متناسب با آزمون و کلاس های آموزشی و سطح شما

نکته ای که بسیار مهم میباشد زمانی که شما مشاوره تلفنی کنکور دریافت میکنید باید به این موضوع دقت داشته باشید تا برنامه ریزی های بلند به شما داده نشود.  برنامه ریزی طولانی مدت بر فرض مثال هفتگی معایب دارد .

  1. زمانیکه شما طولانی مدت برنامه دریافت میکنید ، مثلأ هفتگی … باعث میشود که فاصله ی زمانی شما تا اتمام برنامه زیاد میشود و همین امر زمینه را برای کم کاری شما در روز های اولیه افزایش میدهد. خیلی اوقات دانش آموز میبینیم که زمانی برنامه ریزی هفتگی دریافت میکند ، در روز های اول کم کاری کند و این امر در طولانی مدت به ضرر شخص تمام خواهد شد.
  2. زمانیکه برنامه ریزی طولانی مدت دریافت میکنید باعث میشود تا کمتر با مشاور در تماس باشید و همین در تماس نبودن باعث میشود شما نتوانید راهنمایی های به موقعی دریافت کنید. این نکته نیز از معایت برنامه ریزی بلند مدت میباشد.

 

ولی برنامه های سه روزه هم باعث میشود تا شخص کم کتاری نکتد و هم اینکه بتواند بیشتر با مشاور تحصیلی خود در تماس باشد.

 

♦️دوره و مرور چندباره کتاب ها در ساختار مطالعاتی ویژه

مشاور تلفنی کنکور

در مشاوره تلفنی کنکور نکته ای که در برنامه های مطالعاتی بسیار مهم میباشد ، دوره و مرور میباشد. دانش آموز باید بتواند بدون لطمه وارد شدن به برنامه های خودش ، دوره و مرور مناسبی را داشته باشد تا بتواند مطالب را آماده در ذهن خود داشته باشد و همین امر دانش آموزان را در آزمون های آزمایشی یاری خواهد کرد. و آنها را کمک خواهد کرد. که این کار با صلاح دید مشاور تحصیلی انجام خواهد شد.

 

♦️چکینگ روزانه عملکرد شما و بهبود نقاط ضعف شما با آموزش های کاربردی

در مشاوره تلفنی کنکور ، زمانیکه شما مشاور خود را نمیبینید ممکن است آن شخص نتواند شما را پیگیری بکند و همین عدم پیگیری باعث شود تا شخص نتواند با کیفیت بالایی کار ها و برنامه ها را انجام دهد و به دلیل عدم پیگیری مشاور نمیتواند این موضوعات را متوجه شود و همین امر باعث جدا شدن برنامه های دانش آموز از مشاور خود میشود.

 

♦️ اختصاص هر هفته ٢ تماس تلفنی ویژه برنامه ریزی و پاسخگویی به پرسش های شما

 

 

در ارتباط با مشاوره تلفنی کنکور باید توجه داشته باشید تا مشاور شما بتواند به پرسش های شما پاسخ دهد و مشکلات شما را برطرف کند. وگرنه اگر قرار باشد صرفأ برنامه ای داده شود شاید خود شخص شما بتوانید حتی برنامه ای به مراتب بهتر از مشاور برای خودتان طراحی کنید.

 

♦️پشتیبانی پیامکی برای پاسخ به ابهامات و سوالات شما

 

مشاور تلفنی کنکور

مشاوری را برای کنکور خود انتخاب کنید که به پیامک های شما پاسخ دهد و شما هر لحظه بتوانید مشکل خود را با مشاور خود در میان بگذارید .

مشاور نباید شما را از تماس گرفتن در زمان داده شده منع کند.  و باید پاسخگوی شما باشد.

 

 

 

 

♦️معرفی برترین منابع آموزشی ، کلاس ، کتاب ، دی وی دی و … با توجه به نیاز شما از بهترین های بازار “” بدون جهت گیری تبلیغاتی “”

مشاور تحصیلی در انتخاب منابع دانش آموز بسیار مؤثر میباشد. و مشاور روی دانش آموز و تصمیمات وی تأثیر بسیار زیادی دارد ولی متأسفانه دیده میشود که بسیاری از دانش آموزان در منجلاب برخی از مشاور هایی گرفتار میشوند که شخص هیچ اطلاعاتی در زمینه ی مشاوره تحصیلی ندارد و همین امر باعث میشود تا دانش آموز ابزاری برای پر کردن جیب های برخی از مؤسسات تبدیل شوند. حتمأ در نظر داشته باشید که مشاور شما باید در هر وضعیتی که هستید و هر منابعی که دارید بتواند به شما برنامه هایی متناسب با وضعیت شما بدهد. نه اینکه مشاوره داشتن با آن شخص منوط بر داشتن منابعی خاص باشد.

 

نکته: استفاده از مشاور باعث کاهش هزینه ها و اتلاف وقت و افزایش ضریب موفقیت شما می شود. زمانی که شما از مشاور تحصیلی خوب استفاده میکنید. و در این صورت شما از سردرگمی بیرون خواهید آمد و باعث میشود شما هزینه های کمتری بابت کنکور بپردازید. پس داشتن مشاور را امری بی فایده تلقی نکنید و مطمئن باشید که تأثیر خواهد داشت.

 

طرح های مشاوره تلفنی کنکور با استاد شکری

 

✅ مشاوره تک جلسه: تخصیص ٣٠ دقیقه مشاوره سوال_جواب و مشاوره با استاد در موضوعات مختلف و رفع مشکلات و موانع پیش رو

✅ مشاوره ماهانه: برنامه ریزی و مشاوره درسی کامل طی حداقل ٨ جلسه در ماه (هفته ای٢ بار برنامه ریزی و وقت تماس) + نظارت و پشتیبانی پیامکی روزانه مستقیم توسط استاد شکری

♦️در صورت تمایل به مشاوره تحصیلی با استاد شکری و جهت ثبت نام ، عبارت << مشاوره ماهانه >> یا << مشاوره تک جلسه >> را به شماره مستقیم آقای شکری ارسال کنید.

شماره مستقیم آقای شکری  ۰۹۳۵۹۳۷۸۰۱۹

 

 

🎣بخاطر بالا بودن هزینه های آموزش های خصوصی برای عده ای پیشنهاد می کنیم تنها با  دو ماه مشاوره و برنامه ریزی یا استفاده رایگان از فایل های سایت و کانال روند حرکتی خودتان را اصلاح کرده و ماهی گیری یاد بگیرید🎣


منبع: دکتر کنکور

  • هادی شکری