مشاوره رایگان و برنامه ریزی کنکور

مشاوره رایگان و برنامه ریزی کنکور توسط استاد شکری مشاور تحصیلی

مشاوره رایگان و برنامه ریزی کنکور

مشاوره رایگان و برنامه ریزی کنکور توسط استاد شکری مشاور تحصیلی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

سلام ، بسیاری از دانش آموزان در ارتباط با حل مسئله به مشکل بر میخورند. بگونه ای که زمانی یک داوطلب کنکوری و یا دانش آموز ، به یک مسئله ی ریاضی و یا فیزیک و یا شیمی و یا مسائل ژنتیک  برمیخورد ، نمیداند به چه شکلی باید مسئله را حل کند ، یا در حل مسئله به مشکل بر میخورد. نمیداند از کجا باید شروع کند ، بعد از این مراحل شما یاد میگیرید به چه شکلی مسائل را حل کنید و این آموزش میتواند تأثیر زیادی در بهبود روند حل مسئله ی شما بگذارد.

 

 

دانلود فایل صوتی

 

 

راستی! میتونی برای دریافت آخرین فایل های صوتی و مطالبی که در سایت قرار میگیرد وارد کانال تلگرام ما بشی!

 

 

[aparat id="hyPpR"]

 

 

 


روش های صحیح حل مسئله

 

درست فهمیدن صورت سوال

بسیاری از دانش آموزان زمانی که شروع به حل مسئله میکنند صورت سوال رو به درستی مطالعه نمیکنند . بعد از اینکه صورت سوال درست خوانده نشد ، از راه حل های اشتباه استفاده میکنند و یا گاهی اوقات قید های منفی موجود در صورت سوال رو مشاهده نمیکنند . همین امر باعث پاسخ غلط میشود.

در ارتباط با حل این مسئله پیشنهاد من این است که حتمأ قبل از آزمون ، در منزل هنگامی که دارید تست میزنید تست ها را تیپ بندی کنید. تیپ بندی کردن به این معنا هستش که زمانیکه شما یک سوال با یک راه حل جدید مشاهده میکنید ،

 

 

 

اون سوال رو برای خودتون مارک دار کنید . دفعات بعدی میدانید که بر فرض مثال چند مدل سوال از سقوط آزاد میتواند طرح شود. و زمانیکه به اون سوال برخورد میکنید ، میتوانید با شبیه سازی کردن مسیر حل سوال به جواب نهایی برسید.

روش دوم در سرجلسه اتفاق می افتد و هم در منزل به این شکل که شما در منزل و یا در آزمون حتمأ زیر پارامتر ها خط کشیده و اون پارامتر ها را در ارتباط با روش حل سوال مد نظر قرار بگیرید. این موضوع باعث میشود ذهن شما منظم تر شود و شما بتوانید به آسانی مسیر حل سوال را پیش بگیرید.

روش سوم : از خودتون سوال بپرسید که در این سوال چه چیز هایی به ما داده و چه چیز هایی میخواد ؟  گاهی اوقات داده های مسئله از حد معمول بیشتر هستش و  دانش آموز مسیر حل رو پیدا نمیکنه ولی با این سوال شما به راحتی میتوانی مسیر حل سوال را پیدا کرده و به جواب برسید.

 

 

 

 

شناخت مسیر حل سوال

چگونه مسائل ریاضی را حل کنیم؟

 

 

این موضوع نیز یکی از مشکلات دانش آموزان میباشد. به این صورت که ، دانش آموز سوال را به خوبی متوجه شده ولی نمیداند از کدوم راه حل مسیر رو طی بکنه تا به جواب نهایی دست پیدا بکنه. برای حل این مشکل از روش های زیر میتوانید مسیر را حل کنید.

تمرین زیاد

زمانیکه شما تمرین زیاد انحام دهید مشکلاتان در ارتباط با حل مسئله برطرف خواهد شد و دستتون روی سوالات گرم میشه . زمانیکه شما تمرین و تست زیاد در منزل حل میکنید با سوال های متنوعی برخورد میکنید و حل کردن این سوالات توانایی حل مسئله ی شما رو بالا میبره. این موضوع رو بسیار جدی بگیرید.

تیپ بندی کردن سوالات

در روش تیپ بندی کردن علاوه بر مشاهده سوالات مختلف ، روش حل مسئله رو هم متوجه میشید و شما میتوانید با تیپ بندی کردن سوالات و روش های حل مسائل به این تسلط برسید.

حل سوال تشریحی

در صورتی که دانش آموز در یک درس بسیار ضعیف هستش و واقعأ از پس تست های سراسری و تألیفی بر نمیاد پیشنهاد من به این دانش آموز حل سوال تشریخی هستش. زمانیکه شما مثال های تشریحی حل میکنید ذهنتان باز میشود و توانایی خلاقیت در حل مسئله را بدست میاورید. علاوه بر این شما میتوانید ایتدای کار رو با سوال های تشریحی کتاب درسی شروع کنید و زمانیکه موضوع اون فصل رو متوجه شدید پس از آن به سراغ تست های سراسری بروید و خودتون متوجه خواهید شد که چقدر به شما میتواند کمک کند.

حل سوالات ساده و استفاده از منابع ساده

زمانیکه دانش آموز در یک درسی مانند ریاضی مشکل زیادی دارد من پیشنهاد نمیکنم با منبع سنگینی کار بکنه که نتونه از پس تست هاش بر بیاد پیشنهاد من این هستش که به صورت پله ای سطح کتاب ها را بالا ببرد. این موضوع میتواند بسیار کمک کننده باشد. و در صورتی که منبع دانش آموز مناسب هستش ، زمانیکه سوال رو میخواد حل بکنه در ابتدا از تست های آسون مانند تست های سراسری دهه 80 و یا سنجش های دهه 80 استفاده بکنه و بعد از حل اینگونه سوالات به سراغ تست های سنگین بره.

 

استفاده از روش دبیر

زمانیکه دانش آموز به کلاسی میرود که در آن کلاس دبیر با یک متد خاص تدریس میکند ، دانش آموز به دلیل اینکه روش حل مسئله ی دبیر با روش حل مسئله ی کتاب کمک آموزشی تفاوت دارد ،  دانش آموز یا از جلو رفتن با دبیر و یا بیشتر اوقات از رفتن به سراغ حل تست صرف نظر میکند.این موضوع باعث میشود که دانش آموز محدود به درسنامه و تست های دبیر میشود. و همین امر باعث کم تست زدن دانش آموز و در نتیجه کمتر مسلط شدن روی اون درس خاص میشود.

در صورتی که روش دبیر متفاوت با روش حل سوالات در پاسخنامه ی کتاب هستش ، از تست زدن غافل نشوید و روش های دبیر را با سوالات کتاب تست خود شبیه سازی کنید و شروع به حل سوالات کنید. و در صورتی که به مشکلی بر خورد از دبیر مربوطه سوال کند.

 

دست به قلم شوید.

دست به قلم شدن

بسیاری از دانش آموزان زمانیکه شروع به خواندن درس ریاضی میکنند ، روش خواندن آنها مانند روش مطالعه ی درس معارف و یا ادبیات میباشد به این صورت که بدون نوشتن حتی یک کلمه بر روی کاغذ سعی در یادگیری این قسمت ها دارند که روش بسیار غلطی میباشد. حتمأ دانش آموز باید دست به قلم بشود و باید زمانیکه  در حال مطالعه ی یک مبحث میباشد ، چرک نویس سیاه کند و تنها در این صورت هست که به نتیجه ی لازم میرسد. با این روش هم سرعت حل مسئله ی بالایی پیدا خواهد کرد و هم تسلط دانش آموز بر روی این قسمت ها افزایش پیدا خواهد کرد.

 

درسنامه به دسنامه جلو برید

یک اشتباه رایج در بین دانش آموزان و داوطلبان کنکور این میباشد که ، هنگام مطالعه ی یک قسمت از فیزیک و یا ریاضی در ابتدا شروع به خواندن چندین درسنامه میکنند و پس از خواندن چندین درسنامه به سراغ تست میروند . زمانیکه به سراغ تست میروند میبینند که هیچی یادشون نیست و باز به درسنامه برمیگردند و آن را مرور میکنند. این روش علاوه بر کند کردن ذهن باعث میشود که اتلاف زمان بالایی را دانش آموز داشته باشد و نتواند به سرعت پیش برود. حتمأ باید زمانیکه شما یک درسنامه ی مختصر را میخوانید ، پس از آن به سراغ حل سوال بروید . در این صورت هستش که مطلب در ذهن شما نقش میبندد و شما میتوانید به راحتی مطالب را فرا بگیرید... این موضوع را حتمأ جدی بگیرید.

 

اطلاعات خواسته شده را قسمت بندی کنید.

زمانیکه که در صورت سوال چندین پارامتر از دانش آموز خواسته میشه ، دانش آموز مسیر حل سوال رو از دست میده و نمیدونه از کجا باید شروع بکنه. همین امر باعث میشه که نتونه به اون شکل که مورد نظرش هستش پیش بره. بسیار مهم میباشد که برای رفع این مشکل ، سوال را قسمت به قسمت و پارامتر به پارامتر حل کنید.

 

تبدیل زبان فارسی به زبان مسئله

گاهی اوقت در تست ها مشاهده میشود که اطلاعات و داده ها به شکل فارسی بیان شده است. مثلأ در فصل احتمال میبینیم که اغلب سوالات به شکل فارسی مطرح شده اند. همین امر باعث میشود تا دانش آموز نتواند مسیر حل سوال را به خوبی تشخیص دهد. پیشنهاد میشود که حتمأ سعی کنید اطلاعاتی که به فارسی بیان شده اند را تا حد ممکن به زبان ریاضی تبدیل کنیم تا بتوانیم به راحتی مسیر حل سوال را پیدا کنیم.

 

بازبینی کردن روند حل مسئله

البته این موضوع را باید در یک فایل صوتی دیگر به شما آموزش دهم ولی اگر بخوام به طور اختصار به شما توضیح دهم .

 

ادامه ی توضیحات در فایل صوتی!!

 

 

جهت مشاوره و برنامه ریزی کنکور به صورت تلفنی (تک جلسه ۴۵ دقیقه ای/ماهیانه)

با استاد شکری به شماره تماس ۰۹۳۵۹۳۷۸۰۱۹ پیامک دهید.

موفقیت تصادفی نیست و نیازمند برنامه ریزی است.

سوالاتتون را در زیر این پست و در بخش دیدگاه ها مطرح کنید



از وبسایت اصلی ما دیدن کنید


  • ۹۵/۱۲/۲۷
  • هادی شکری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی