مشاوره رایگان و برنامه ریزی کنکور

مشاوره رایگان و برنامه ریزی کنکور توسط استاد شکری مشاور تحصیلی

مشاوره رایگان و برنامه ریزی کنکور

مشاوره رایگان و برنامه ریزی کنکور توسط استاد شکری مشاور تحصیلی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

هر ساله هستند دانش آموزانی که عمر و هزینه خود را برای موفقیت در کنکور صرف می‌کنند. در این بین عده‌ای به هدف خود می‌رسند و بعضی ها نیز شکست می‌خورند. شکست خوردن یک فرد در کنکور می‌تواند از دلایل زیادی مثل پایین بودن زمان مطالعه، استرس و … ناشی باشد اما یکی از دلایل اصلی شکست در سال کنکور وسواس در مطالعه است. مشکلی که خیلی ‌ها گرفتار آن هستند. اما در این بین هستند کسانی که به این مشکل مواجه هستند اما خودشان بی خبر می‌باشند پس ما در این مقاله سعی می‌کنیم ابتدا شما را با این وسواس آشنا کنیم و سپس راه حل‌های از بین بردن وسواس در مطالعه و کند خوانی را به شما ارائه دهیم. پس تا  انتهای این مقاله با دکتر کنکور همراه باشید. همچنین اگر زمان کافی برای مطالعه این مقاله را ندارید می‌توانید از لینک زیر فایل صوتی این مقاله را که همراه با جزئیات و کامل تر است گوش دهید.

 

آیکوون دانلود

 

از این لینک می‌توانید مقاله اصلی را در وبسایت دکتر کنکور مطالعه کنید.

 

 

 

وسواس در مطالعه چیست؟

بسیار دیده شده است که یک دانش آموز به دلیل ترس ناشی از شکست در کنکور نسبت به درس حساس است. اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگویم این دانش آموزان ساعت مطالعه بالا و خوبی دارد حتی ممکن است زمان مطالعه آن با یک رتبه برتر یکسان باشد اما نتیجه اصلا خوب نیست. دلیل عدم نتیجه این دانش آموز وسواس در مطالعه او است. به این معنا که ساعت مطالعه بالا اما کمیت پایین است. برای مثال یک دانش آموز ممکن است یک روز برای یک درس دین و زندگی وقت بگذارد. در حالی که در یک روز چندین درس مختلف را می‌تواند پیش ببرد.

وسواس مطالعاتی چیست

 

تا اینجا با نتیجه این عمل آشنا شدید. یک دانش آموز که گرفتار وسواس است با خود عهد میکنم تا یک درس را به طور کامل یا به اصطلاح از سیر تا پیاز آن درس را بیاموزد. از جزوه معلم گرفته تا درسنامه کتاب کمک درسی شروع می‌کند سپس به سراغ کتاب درسی می‌رود و در نهایت اگر مطمئن شود که به طور کامل به مباحث تسلط دارد، وارد فاز تست زنی خواهد شد. همین دیر وارد شدن به فاز تست زنی باعث شکست و عقب افتادن این دانش آموز می‌شود.

تفاوت وسواس مطالعاتی و کندخوانی

دقت داشته باشید که بین وسواس مطالعاتی و کند خوانی تفاوت وجود دارد. در حقیقت وسواس مطالعاتی عاملی برای کند خوانی می‌شود. دانش آموز فکر می‌کند که اگر آهسته بخواند و زمان زیادی برای اون درس بگذارد کیفیت بالایی هم خواهد داشت. زمان کنکور محدود هست شما باید در یک بازه یک ساله حجم زیادی از مطالب را یاد بگیرید پس قطعا با کند خوانی هرچند با کیفیت قطعا به تمامی مباحث نمی‌رسید. به یاد داشته باشید که در سری اول مطالعه نیازی نیست که شما مطالب را به طور کامل فرا بگیرید. بلکه با تست زنی و دوره و مرور در بازه های زمانی مختلف باید یک درس را به طور کامل جمع کنید.

چه دانش آموزانی به وسواس مطالعاتی دچار هستند؟

خیلی از دانش آموزا هستند که از اینکه مند درس میخونن واقعا گاهی اوقات به برنامه ی آزمون و یا برنامه ی شخصی خودشون نمیرسن…خیلی ها فکر میکنن که با کیفیت خوندن به اینه که بخوان کند بخونن…در صورتی که اصلا با کیفیت خوندن معنای اینو نداره که ما بخوایم دو ساعت رو یه پاراگراف صبر کنیم و بعدش دلیلمون این باشه که بگیم ” کند میخونم ولی خوب” یکسری از دانش آموزا فکر میکنن که تا زمانی که ۱۰۰% مطلب رو نخونن نباید برن سراغ تست درصورتی که این موضوع اشتباه هست. دانش آموز میاد به خودش میگه بزار فصل رو کامله کامل بخونم بعدش برم سراع تست و خیلی وقتا ما میبینیم که هیچوقت به اون حل تست نمیرسه چون انقدر کند میخونه برنامه ی دوهفته ای آزمون میرسه و میره سره آزمون و از شنبه هم روز از نو و روزی از نو… ی سری از داوطلبان صبح وقتی از خواب بلند میشن اگر سر اون تایمی که خودشون واسش برنامه ریزی کردند نباشه کلا اون روز رو ی روز مرده در نظر میگیرن…چون بجای ساعت ۷ صبح ساعت ۱۱ از خواب بلند شده میگه امروز نمیشه و از فردا …چون من امروز میخواستم ۱۰ ساعت بخونم و چون نمیشه پس ولش کن و…

راه حل‌های از بین بردن وسواس مطالعاتی چیست؟

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که جگونه برای کنکور سریع تر درس بخوانیم؟ خب ما تا به اینجا همه مقدمه‌ها را گفتیم تا به طور کامل با این مشکل آشنا بشید و بفهمید که آیا خود شما نیز به این مشکل مبتلا هستید یا خیر. قبل از اینکه به راه حل‌های موجود به طور کامل بپردازیم باید به این نکته توجه داشته باشید که مهم ترین موضوع توانایی غلبه بر خودتان هست. برای اگر ۶۰ الی ۷۰ درصد یک مبحث را خوانده‌اید دیگه نباید به زور و فشار سعی کنید باقی اون مطالبی که مانده است را بخوانید. پس سعی کنید ابتدا بر خودتان غلبه کنید و راه حل‌های ذیل را دنبال کنید.

حل تست و سوال ضمن یادگیری

چگونه تست بزنیم؟

 

اکثر دانش آموزانی که با کندخوانی مواجه می‌شوند در نحوه تست زنی یک اشتباه بزرگ انجام می‌دهند. این دانش آموز وقتی به کندی یک فصل را حل می‌کنند به سراغ تست رفته و با غلط زدن حدود ۵۰ الی ۳۰ درصد سوالات نا امید می‌شوند و دوباره کل فصل را از اول می‌خوانند. این در حالی است که شما باید ابتدا متوجه این باشید که غلط زدن تست به دلیل مشکل در یادگیری است یا کم تسلطی. برای مثال از یک مبحث ده تست را حل کنید. اگر از این ده تست توانستید به هفت سوال جواب دهید به این معنی است که شما آن مبحث را خوب فراگرفته اید اما در آن کم تسلط هستید و با دوره و مرور بیشتر می‌توانید آن سی درصد باقی مانده را نیز حل کنید.

اما اگر برعکس شد یعنی شما به هفت سوال یا بیشتر غلط جواب دادید نتیجه خواهید گرفت که شما به طور کامل آن مبحث را بلد نیستید و یک شکاف مطالعاتی وجود دارد. پس متوجه خواهید شد که باید آن مبحث را از اول بخوانید لازم نیست کل فصل را دوباره خوانی کنید. در نتیجه در وقت شما صرفه جویی خواهد شد و شما قسمت هایی را مطالعه خواهید کرد که بلد نیستید.

شرایط بحرانی ایجاد کنید

فصل دوم زیست شناسی را باز می‌کنید و با خود می‌گوید شروع به خواندن میکنم تا انتها پیش می‌روم. برایتان اصلا اهمیت ندارد که این کار ممکن است چقدر طول بکشد حتی شده کند خوانی و عمیق خوانی را بر زمان ترجیح می‌دهید. برای حل این مشکل باید شرایط را برای خود بحرانی کنید. برای درس خواندن زمان و حد مشخص کنید. برای مثل من فقط دو ساعت وقت دارم که این فصل را تمام کنم و اگر نرسیدم باید در فرصت های بعدی جبران کنم چون از سایر دروس نیز باید مطالعه داشته باشم و با سرعت مطالعه پاییین یا کند خوانی موفق نخواهم شد.

تعدد منابع، آفت کندخوانی

در روان شناسی این نوع تصمیم گیری تحت عنوان تصمیم گیری وابسته شناخته می‌شود. برای مثال شما کتاب میکرو گاج را در اختیار دارید اما تحت تاثیر دوستان خود از خیلی سبز و نشر الگو نیز کتاب تهیه می‌کنید. این کتب کمک درسی یک موضوع واحد را به بیان های مخصوص خود که اغلب با یکدیگر متفاوت است بیان می‌کنند. پس معنا یکی است و تنها لحن کمک درسی فرق می‌کند برای مثال همه می دانند که لحن کتاب های خیلی سبز کمی خودمانی تر و دوستانه است. این نکته یعنی داشتن چند منبع باعث می‌شود وقت زیادی از شما گرفته شود و درنتیجه عقب بمانید. البته استفاده از چند منبع برای تست زنی مشکلی ندارد ولی برای مطالعه درسنامه خواندن یک کتاب کفایت می‌کند.

حل تست به صورت پلکانی

همانطور که در بالا اشاره شد بهتر است با حل تست، شکاف های مطالعاتی خود را پیدا کنید، حال در این بین هستند کسانی که با تست های سخت و مفهومی شروع می‌کنند و به دلیل عدم تسلط نا امید می‌شوند و دوباره از اول مطالعه می‌کنند. در حالی که ما توصیه میکنیم از تست های آسون تر مثل سراسری سال‌های ۷۰ الی ۸۰ برای شروع استفاده کنید. پس توصیه می‌شود که ابتدا از تست های با سطح پایین شروع کنید و رفته رفته سطح را بالا ببرید.

بد معنا کردن کیفیت

 

راه حل کند خوانی چیست

 

بسیار معتقد هستند که کندخوانی آنها باعث مفهومی خواندن می‌شود. در حالی که کاملا نکته غلطی است زیرا مفهومی خواندن یعنی شما وقتی انواع مختلفی درسنامه از یک مبحث دیدید، هیچکدام جذابیت نداشته باشند و همه برای شما یکسان باشد. یعنی اگر شما تست های مشابه دیدید وقت زیادی برای آن نگذارید چون که یک بار در گذشته آن تست را حل کردید و الان به طور کامل آمادگی دارید و می‌دانید برای حل این تست باید از کدام مسیر بروید. راز موفقیت رتبه‌های برتر نیز اغلب در همین است که به دلیل حل تست های زیاد در سر جلسه کنکور با اکثریت تست ها آشنا هستند و دقیقا می‌دانند طراح سوال چه چیزی می‌خواهد و دانش آموز برای حل سوال باید از کدام مسیر بروید تا به جواب برسد. پس خودتان را هرگز فریب ندهید، کند خوانی هیچ وقت به معنای مفهومی، عمیق یا با کیفیت خواندن نیست بلکه تنها وقت کشی است که مغز به دلیل تنبلی خود آن را به شما تلقین می‌کند و ممکن است زمان زیادی از شما در سال کنکور بگیرید.

 

  • ۹۹/۰۱/۱۱
  • هادی شکری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی