مشاوره رایگان و برنامه ریزی کنکور

مشاوره رایگان و برنامه ریزی کنکور توسط استاد شکری مشاور تحصیلی

مشاوره رایگان و برنامه ریزی کنکور

مشاوره رایگان و برنامه ریزی کنکور توسط استاد شکری مشاور تحصیلی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

هر سال هزاران نفر در آزمون کنکور سراسری شرکت می‌کنند. در این بین عده زیادی شکست میخورند و مجبور هستند یک سال دیگر از عمر خود را پشت کنکور صرف کنند. اما معدود افرادی که هر سال در کنکور سراسری موفق می‌شوند چه رازی در کار خود دارند. نحوه درس خواندن یا برنامه ریزی رتبه‌های برتر کنکور به چه صورت است. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به تفاوت‌های یک رتبه برتر با دانش آموز معمولی که از پس کنکور سراسری بر نمی‌آید بپردازیم. پس از مطالعه این مقاله شما می‌توانید خودتان را با این معیار ها مقایسه کنید و به این درک برسید که آیا راز موفقیت در کنکور سراسری را در خود پیدا خواهید کرد یا شما نیز شکست خواهید خورد.

لینک کامل این مقاله در وبسایت دکتر کنکور می‌توانید مشاهده کنید.

 

 

هر سال هزاران نفر در آزمون کنکور سراسری شرکت می‌کنند. در این بین عده زیادی شکست میخورند و مجبور هستند یک سال دیگر از عمر خود را پشت کنکور صرف کنند. اما معدود افرادی که هر سال در کنکور سراسری موفق می‌شوند چه رازی در کار خود دارند. نحوه درس خواندن یا برنامه ریزی رتبه‌های برتر کنکور به چه صورت است. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به تفاوت‌های یک رتبه برتر با دانش آموز معمولی که از پس کنکور سراسری بر نمی‌آید بپردازیم. پس از مطالعه این مقاله شما می‌توانید خودتان را با این معیار ها مقایسه کنید و به این درک برسید که آیا راز موفقیت در کنکور سراسری را در خود پیدا خواهید کرد یا شما نیز شکست خواهید خورد.

لینک کامل این مقاله در وبسایت دکتر کنکور می‌توانید مشاهده کنید.

چگونه در کنکور رتبه برتر شویم؟

دانش آموزی که می‌خواهید به نمره و درصد بالا برسد قطعا باید تلاش بسیار خوبی نیز داشته باشد اما تلاش بدون استفاده از هوش، برنامه ریزی و نظم قطعا نتیجه بخش نخواهد بود. یک کشاورز وقتی دانه‌ای را می‌کارد هر روز خاک را شخم نمی‌زند تا ببیند آیا دانه در حال ریشه زدن هست یا خیر. کشاورز به دانه باور و ایمان دارد در نتیجه کار خود را دنبال می‌کند و به آب دادن به دانه می‌پردازد تا به خوبی رشد کند. در مسیر کنکور سراسری نیز شما باید همچون کشاورز به دانه خود که همان توانایی و استعداد شما می‌باشد ایمان داشته باشید. در کنار باور به خودتان باید یک سری نکات را رعایت کنید تا بتوانید به طور کامل رتبه برتر بودن را تجربه کنید.

برای رسیدن به رتبه برتر کنکور این نکات به دو دسته تقسیم می‌شود. دسته اول شامل باید‌ها است. یعنی کار‌های که برای موفقیت در کنکور باید حتما انجام دهید. دسته دوم نیز نباید‌ها می‌باشد. یعنی به شدت باید از این کار‌ها در سال کنکور پرهیز کنید.

 

چه کار‌های را در سال کنکور انجام دهیم؟

برخی از دانش آموزان یا حتی والدین که بیرون گود کنکور هستند احساس می‌کنند، کنکور یعنی صرفا درس خواندن و تست زدن. در حالی که اگر کسی این محیط را تجربه کند، متوجه خواهد شد که سال کنکور یک بازه زمانی بسیار مهم و پیچیده است. دانش آموز ممکن است در این سال با بحران‌های عاطفی و اخلاقی مواجه شود. احساس افسردگی کند یا اعتماد به نفس خود را به کلی از دست بدهد.

پس باید به این نکته حیاتی توجه داشت که سال کنکور فقط درس خواندن نیست بلکه شما باید علاوه بر مطالعه یک سری اصول را نیز رعایت کنید.

مکان مطالعه کنکور را مشخص کنید

سعی کنید برای خود یک فضای مناسب فراهم کنید. این فضا می‌توانید میز مطالعه، گوشه اتاق یا کتابخانه محل شما باشد. در باره این که در اتاق خودمان درس بخوانیم یا کتابخانه نیز باید به این نکته توجه داشت که این مسئله کاملا به سلیقه شما و شرایطی که در آن هستید بستگی دارد. برای مثال اگر خانه شما همواره شلوغ هست و تعداد افراد خانواده شما بالا است، کتابخانه گزینه مناسبی می‌باشد.

انظباط فردی در موفقیت در کنکور

در باره مکان مطالعه به این دقت کنید که این فضا صرفا باید برای درس خواندن باشد پس سعی کنید روی میز مطالعه به سایر کار‌ها نظیر کار با کامیپوتر، غذا خوردن، خوابیدن و … نپردازید. یک میز صرفا برای مطالعه باید باشد. یادتان باشد که هیچ وقت به محیط مطالعه وابسته یا به اصطلاح شرطی نشوید. برای مثال دانش آموزانی که کتابخانه میروند اگر به محیط و سکوت آنجا عادت کنند در ایام تعطیل قطعا ضرر خواهند کرد و در محیط خانه آزرده می‌شوند.

برنامه ریزی برای کنکور

یک فرد کنکور موظف هست که آینده خود را ترسیم کند. برنامه ریزی برای کنکور بایست به سه شکل کوتاه،میان و بلند مدت صورت بگیرد. برای مثال در روش بلند مدت شما مشخص می‌کنید که هدف شما برای شرکت در کنکور سراسری امسال قبولی در رشته پزشکی است. البته باید توجه کنید که اهداف جایگزین بلند مدت نیز داشته باشید تا دچار بحرانی روحی و افسردگی نشوید.در برنامه ریزی میان مدت باید چندین هدف درسی برای خود ترسیم کنید. برای مثال تا قبل از عید دروس تخصصی را به طور کامل به پایان برسانم. یا تا پایان این ماه عربی را به طور کامل تمام کنم. برنامه ریزی کوتاه مدت نیز به صورت روزانه یا هفتگی می‌توانید صورت بگیرد که در این بازه زمانی شما چه مقدار مطالعه خواهید داشت.

 

برنامه ریزی کنکور اصل مهم رسیدن به موفقیت در کنکور

 

توجه داشته باشید که برنامه ریزی برای کنکور یک مبحث به شدت تخصصی است. در نتیجه از دانش آموزی که برای بار اول در این محیط قرار گرفته انتظار نمی‌رود به درستی بتواند برای خود برنامه بچیند. پس شما باید برنامه ریزی خود را به یک مشاور کنکور که سال‌ها در این زمینه تجربه کسب کرده واگذار کنید تا نتیجه بهتری کسب کنید.

نقش اضباط فردی در موفقیت کنکور

قطعا مهم ترین راز موفقیت در کنکور سراسری داشتن یک انضباط فردی است. به این معنی که یک کاری را برای خودتان مشخص کنید. برای اون هدف برنامه ریزی کنید و در نهایت اون کار انجام بدید. این دقیقا همان مشکلی است که خیلی از دانش آموزان در سال کنکور با آن مواجه می‌شوند. چند بار شده که برای خودتان برنامه ریزی کردید ولی هرگز آن را انجام ندادید؟ چند بار شده که صبح ساعت زنگ زده ولی شما بازهم خواب موندید؟ در همه این حالت‌ها شما میدونستید که برنامه دارید و با این کار از برنامه عقب می‌افتید ولی گفتید بیخیال.

همه این نکات به انضباط فردی بازمی‌گرده. اگر خودتان موظف بدونید که یک کار را باید انجام بدید، اگر خودتان را موظف بدونید که امروز باید درس بخوانید قطعا موفق خواهید بود. اگر شما دانش آموزی هستید که انضباط فردی دارید. این بسیار عالی است و من تبریک میگم چون به هر چیزی که بخواهی میرسی اما اگر انضباط فردی نداری باید روی خودت کار کنی. باید صبح وقتی ساعت زنگ خورد به سرعت از جات بلند شی و با خودت بگی هزار تا درس نخونده دارم که باید کاملشون کنم. برای موفقیت توی کنکور قطعا باید از پاره‌ای تفریحات مثل اینستاگرام و چرخیدن بیرون با دوستاتون بگذرید.

شما باید از امروز به بعد یک آدم متفاوت باشید و انضباط فردی داشته باشید تا بتوانید به راز موفقیت در کنکور سراسری برسید. مطئمن باش اگر از امروز یک سری کار‌های کوچک روزانه را مستمر انجام بدی قطعا موفق میشی.

برای موفقیت در کنکور چه کار‌های را نباید انجام بدیم؟

در علم اقتصاد یک مبحثی پایه و اساسی وجود دارد به نام هزینه فرصت. یعنی شما وقتی گزینه‌ای را انتخاب می‌کنید، سودی که از سایر گزینه‌های می‌توانستید به دست بیارید تبدیل به هزینه  فرصت شما می‌شود. در سال کنکور نیز شما با انتخاب هدف، با انتخاب درس خواندن با انتخاب دانشگاه باید هزینه فرصت خیلی چیز‌ها را بپردازید.

بهانه برای کنکور سراسری ممنوع است

ببین رفیق راز موفقیت در کنکور سراسری این هست که توی سال کنکور بهونه نباید بیاری. اینکه اگر پولدار باشم دیگه لازم نیست درس بخونم و خیلی راحت با پول صندلی بهترین دانشگاه‌ها را میخریم فقط و فقط بهونه است. تو وقتی این مسیر انتخاب کردی یعنی با تمام وجودت میخوای این راه بری تا موفق بشی پس اگر واقعا عاشق هدفت هستی به جای ناله کردن باید براش بجنگی تا به دستش بیاری

استراحت و تفریح کنترل شده

برای موفقیت در کنکور حتما باید در بازه‌های زمانی مطالعه خود استراحت داشته باشید اما به صورت کاملا کنترل شده. تفریح نیز باید به صورت مقطعی باشه و تبدیل به تفریح دائمی نشه. برای مثال اگر قبل کنکور هر روز با دوستات میرفتی بیرون از زمان شروع کنکور باید بشه ماهی یک بار. استراحت باید بین درس خواندن داشته باشی ولی نه استراحتی که بری توی اینستاگرام و دو  ساعت بعد ازش بیای بیرون. سعی کنید با خودتان صاف و صادق باشید. اگر فکر میکنی نمیتونی از یه سری چیزا دل بکنی پس قطعا هدفت برات مهم نیست و همین الان از مسیر کنکور برو خارج شو.

 

تفریح مناسب برای رسیدن به موفقیت در کنکور

 

تعدیل در خواب کنکوری

شما برای اجرای مهمترین راز موفقیت در کنکور باید خواب مناسبی داشته باشید. یک کنکوری مانند یک فرد عادی بین ۷-۸ ساعت خواب نیاز دارید. اگر شما بیشتر از این زمان می‌خوابید پس دارید وقت خود را تلف می‌کند. اون دسته از دوستانی که فکر می‌کنند کمتر بخواند و بیشتر بخواند دقیقا اشتباه می‌کنند. شما یک موجود زنده هستید و مانند تمامی موجودات به انرژی نیاز دارید. البته بعد از دوران جمع بندی نوروز می‌توانید ساعت خواب را تا ۵-۶ ساعت نیز کاهش بدید ولی باور کنید رتبه‌های یک کنکور نیز روزی ۷ ساعت می‌خوابیدن پس اعتدال را رعایت کنید.

خواب ظهر نیز اصلا توصیه نمیشه چون هم از نظر سلامتی مشکل آفرین خواهد بود از جهتی چون خواب ظهر همواره کوتاه مدت هست ذهن به طور کامل وارد خواب عمیق نمیشه به خاطر همین وقتی بیدار میشید خسته تر هستید. کاهش خواب و خواب آلودگی در سال کنکور مبحث مهمی است که با رعایت و برنامه ریزی می‌توانید به خوبی این مشکل را حل کنید

راز نهایی موفقیت در کنکور سراسری چیست؟

اگر بخواهم این مقاله را جمع بندی کنم چند اصل را باید به عنوان بحث پایانی یادآور شوم. قطعا مهم ترین راز موفقیت در کنکور یا هر نقطه از زندگی انضباط فردی است. امیر المومنین (ع) در وصیت خود به فرزنداش این دو امام بزرگوار را به تقوای خدا و نظم در کار‌هایشان دعوت می‌کند. اگر برنامه دارید و درس می‌خوانید ولی تراز شما بالا نمی‌رود قطعا مشکل شما از عدم نظم داشتن هست. شاید کم تست می‌زنید یا به طور نامنظم درس می‌خوانید. یک روز ده ساعت و روز دیگر هیچ مطالعه‌ای ندارید. پس برای موفقیت در کنکور سراسری داشتن انضباط فردی و برنامه ریزی مهم ترین رکن است.

 

  • ۹۹/۰۱/۱۸
  • هادی شکری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی